Wycieczka do Gdańska

Nasza szkoła otrzymała dofinansowanie z programu rządowego „Poznaj Polskę” i wyruszyliśmy z wielką radością poznawać Gdańsk! Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru uliczkami Starego Miasta. Obejrzeliśmy średniowieczny dźwig portowy Żuraw, będący symbolem miasta. Odwiedziliśmy Bazylikę Mariacką, uważaną za najwspanialszą budowlę historycznego Gdańska. Duże wrażenie wywarły na dziewczynkach historie świętych, których obrazy można obejrzeć w nawach bocznych. Na Starym Mieście w Gdańsku nie mogło zabraknąć fotografii z XVII-wieczną fontanną Neptuna oraz pamiątkowych zdjęć na tle urokliwych kamieniczek i statków cumujących nad Motławą.
Kolejnym punktem programu była wizyta w Olivia Star, gdzie z wysokości 32 piętra podziwialiśmy panoramę Gdańska. Z tarasu widokowego można było dostrzec nawet Półwysep Helski, a widok Zatoki Gdańskiej zapierał dech! Po udokumentowaniu przepięknych widoków na licznych zdjęciach, wybraliśmy się do Muzeum II Wojny Światowej. Pamięć o tamtych wydarzeniach jest tu przekazywana nowym pokoleniom w sposób bardzo atrakcyjny.
Przechodząc przez kolejne sale, oglądaliśmy zmieniającą się scenografię, podzieloną na trzy główne bloki narracyjne – „Droga do wojny”, „Groza wojny” i „Długi cień wojny”. Młodsza grupa obejrzała także wystawę dla dzieci „Podróż w czasie”. To zrekonstruowane mieszkanie fikcyjnej warszawskiej rodziny Jankowskich, która stanowi modelową rodzinę inteligencką. Wnętrza ukazane są w 3 różnych okresach – tuż po wybuchu wojny w 1939 roku, w środku okupacji w 1943 roku, oraz tuż po zakończeniu wojny w 1945 roku. Wystrój pomieszczeń zmienia się wraz z pogarszaniem się sytuacji materialnej, poznajemy ciężki los rodziny i jej sposoby radzenia sobie z codziennością. Dowiadujemy się także, jak ludzie z tamtych czasów angażowali się w działalność konspiracyjną.
Wśród ponad 2 tysięcy eksponatów zgromadzonych w muzeum można zobaczyć, np. zniszczoną przez wojnę historyczną ulicę i oryginalny czołg. Bardzo chętnie poznawaliśmy fakty z tamtego czasu oglądając różnorodne materiały dokumentalne oraz medialne symulacje prezentowane na stanowiskach interaktywnych. Dzięki temu mogliśmy lepiej poznać życie codzienne zwykłych ludzi podczas wojny i zrozumieć, jak działał nazistowski terror. Odwiedziliśmy także znajdujący się 200 m od muzeum budynek Poczty Polskiej, znany z bohaterskiej obrony 1 września 1939 roku.
Wyjazd był bardzo udany. Doświadczyliśmy przeszłości i wzbogaciliśmy swą wiedzę na temat historii Gdańska i losów Polaków w czasie II wojny światowej. Była to niecodzienna lekcja historii i patriotyzmu.